Saturday, September 13, 2014

DAH TAK DE TEMPAT YANG MENARIK UJNTUK TINGGAL....MEREKA TAK TAHUATAU TERLEPAS INDAHNYA SYURGA...UNTUK MENDAPATKANNA DENGAN TAQWA


Tawar bina rumah tergantung di tebing



RUMAH berkonsepkan tergantung di tebing dijangka mencetuskan revolusi baharu di Australia.- Agensi



CANBERRA - Kediaman berkonsepkan rumah tergantung di kawasan tebing bakal dibina khusus buat mereka yang gemar tinggal di pinggir Australia, lapor portal berita telegraph.uk kelmarin.
Bangunan yang direka oleh arkitek tempatan daripada firma Modscape's Ambitious Designs itu diilhamkan daripada pembentukan teritip di bawah kapal.
"Rekaannya ini sejajar dengan tindak balas pelanggan yang inginkan sesuatu yang luar biasa di kawasan pantai di Australia. Rumah ini bukan sahaja tergantung di tebing bukit, malah memiliki pemandangan Lautan Hindi yang sungguh cantik," kata jurucakap firma tersebut.
Kediaman mewah itu akan memiliki lima tingkat selain digantung di tebing dengan menggunakan pin keluli kejuruteraan tinggi.
Beberapa arkitek dan pakar kejuruteraan daripada firma berkenaan bakal bekerjasama dalam menjayakan pembinaan rumah pasang siap ini. - Agensi



Tentera Pakistan guna bahan letupan alih laluan banjir dari bandar utama



GAMBAR menunjukkan tebing sebuah terusan diletupkan oleh tentera Pakistan bagi mengalihkan laluan air banjir semalam.- AFP


MULTAN - Pihak berkuasa Pakistan kelmarin bertindak melindungi dua bandar raya utama daripada ditenggelami banjir dengan menyediakan bahan letupan bagi kegunaan melencongkan aliran banjir.
Banjir dan tanah runtuh akibat hujan lebat selama beberapa hari telah meragut lebih 450 nyawa di Pakistan dan India setakat ini.
Di Pakistan kelmarin Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana Negara (NDMA) menyatakan, lebih 1.8 juta penduduk negara itu kini terjejas akibat banjir.
Di negara jirannya India, antara 300,000 hingga 400,000 orang masih terperangkap di wilayah Kashmir dengan talian telefon terputus berhari-hari manakala bekalan air dan makanan semakin berkurangan walaupun banjir mula surut.
Tentera Pakistan kelmarin menanam bahan letupan sebagai persiapan meletupkan tiga terusan strategik untuk melencongkan aliran air jauh dari bandar Muzaffargarh dan Multan yang terletak dalam wilayah Punjab di selatan negara itu.
Kedua-dua bandar raya itu merupakan hab industri kapas di Pakistan.
"Terusan-terusan itu akan diletupkan jika air banjir masih tidak surut," kata seorang pegawai kanan kerajaan di Multan.
Langkah serupa dilakukan Rabu lalu bagi melindungi bandar Jhang selepas 10,000 orang dipindahkan dalam tempoh semalaman akibat banjir.
Dalam perkembangan berkaitan, tentera Pakistan menyatakan, pihaknya telah menyelamatkan 22,000 orang yang terperangkap akibat banjir di sekitar Punjab dan wilayah Kashmir yang ditadbir Pakistan. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0913&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3DCB7Oukp
Hakcipta terpelihara

Bunuh anjing dalam mesin basuh

Hong Kong: Polis semalam melancarkan siasatan berhubung kes penderaan haiwan selepas seorang lelaki memuat naik gambar ke Internet yang menunjukkan dia membunuh seekor anjing dengan memerangkapnya di dalam mesin basuh.
Gambar itu yang dimuatnaik oleh lelaki yang menamakan dirinya Jacky Lo menunjukkan seekor anjing kecil cuba memanjat keluar dari mesin basuh itu sementara satu lagi menunjukkan haiwan berkenaan bergelut untuk mengelak dirinya daripada lemas ketika mesin itu berpusing.

‘Lo’ berkata dia memuat naik gambar itu untuk menunjukkan ‘cara paling pantas untuk memandikan anjing.’ Menjawab satu soalan oleh seorang pengguna yang bertanya sama ada dia membunuh haiwan itu, ‘Lo’ menjawab dalam ruang komen di bawah gambar itu: “Ya. Ia sudah mati. Anda mahu melihatnya?” Hampir 20,000 pengguna Internet di Hong Kong menandatangani petisyen menerusi online menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap lelaki itu. - Agensi

FotoGAMBAR penderaan haiwan yang dimuat naik lelaki berkenaan.

30 tahun terkurung

Rio de Janeiro: Sebuah keluarga yang kehilangan kura-kura kesayangan tidak menyangka dapat bertemu haiwan peliharaan mereka 30 tahun kemudian, lapor media semalam.
Kura-kura bernama Manuela itu gagal dikesan pemiliknya pada 1982 walaupun pelbagai usaha dilakukan untuk mencarinya. Keluarga Almeida kemudian menganggap Manuela melarikan diri ketika pekerja pembinaan mengubah suai rumah mereka. Awal bulan ini, ketua keluarga Almeida, Leonel, meninggal dunia dan anak-anaknya bekerjasama membersihkan bilik di tingkat dua rumah mereka yang sarat berisi barangan elektrik rosak.

Selama ini, bilik berkenaan dibiarkan berkunci.
Anak lelaki Leonel Leandro berkata, dia terkejut apabila mendapati Manuela berada dalam sebuah kotak di bilik berkenaan, tetapi ia hanya disedari sejurus sebelum kotak berkenaan dibuang.

“Saya meletakkan kotak itu di kaki lima supaya pemungut sampah mengambilnya, tetapi ada seorang jiran bertanya, mengapa saya mahu membuang kura-kura?” katanya. Hairan dengan kata-kata jirannya, Leandro melihat kotak berkenaan sekali lagi dan terkejut melihat apa yang ada di situ.

Adik Leandro, Lenita, berkata kura-kura itu hadiah untuknya ketika dia masih kecil. Pada masa sama, Leonel tidak suka membuang barangan elektrik yang dirasakan boleh dibaiki. “Jika bapa terjumpa televisyen rosak dan dia berasa boleh diperbaiki, bapa akan menyimpannya di dalam bilik.
Foto
“Lama-kelamaan, bilik itu penuh dengan barangan elektrik dan kami tidak berani masuk ke situ,” katanya.
FotoKELUARGA Almeida menunjukkan Manuela yang ditemui selamat selepas terperangkap dalam bilik rumah mereka selama 30 tahun.
“Lama-kelamaan, bilik itu penuh dengan barangan elektrik dan kami tidak berani masuk ke situ,” katanya.

Mengenai penemuan Manuela itu, Lenita berkata, mereka sekeluarga sangat gembira apabila bertemu semula dengan kura-kura berkenaan.
Namun, kata Lenita, tiada siapa tahu bagaimana Manuela mampu bertahan dalam bilik berkenaan selama 30 tahun. Sementara itu, pegawai vaterinar Rio de Janeiro, Jeferson Pires berkata, kura-kura spesies berkaki merah mampu bertahan walaupun tanpa makanan untuk tempoh lama. “Kura-kura jenis itu boleh hidup tanpa makanan selama dua hingga tiga tahun.

“Jika di hutan, ia boleh makan buah-buahan, daun, bangkai haiwan atau najis,” katanya.

Mengenai Manuela, Pires berkata, ia mungkin terselamat kerana makan anai-anai di lantai kayu rumah berkenaan. -Daily Mail

Pemilik ‘F1’ tolak tawaran RM30.9j

London: Seorang ahli perniagaan menolak tawaran lebih £6 juta (RM30.9 juta) untuk nombor plat pendaftaran F1 yang mungkin membolehkannya membeli 600 kereta Ford Fiestas.
Afzal Khan membelanjakan ratusan ribu pound untuk memiliki satu daripada koleksi plat pendaftaran peribadi paling hebat di Britain.

Dan nombor pendaftaran paling diburu ramai ialah F1 yang kini tertera pada kereta Bugatti Veyron miliknya. Usahawan itu mencetuskan kontroversi pada 2008 apabila dia membayar £440,000 (RM2.2 juta) untuk nombor pendaftaran itu, harga paling tinggi untuk nombor plat kenderaan pernah dicatatkan di Britain. Tetapi ia terbukti menjadi pelaburan menguntungkan dengan nilai plat pendaftaran itu kian meningkat lebih 10 kali ganda selepas seorang hartawan menawarkan untuk mebelinya dengan harga RM30.9 juta. Sekiranya dia menerima tawaran itu, akan membolehkannya membeli enam lagi Bugatti Veyron, 75 Range Rover atau 600 Ford Fiestas.
Bagaimanapun, Khan yang mempunyai syarikat Rekaan Khan di Brad- ford, menolak tawaran itu kerana percaya nilainya lebih tinggi daripada tawaran diterima.

Malah, dia tidak terdesak untuk memiliki kereta baru kerana turut mempunyai plat pendaftaran Mercedes SLR McLarennya yang berharga antara £200,000 (RM1.03 juta) dan sebuah lagi plet kereta terpakainya yang berharga £300,000 (RM1.5 juta). Keengganan Khan untuk menjual plat pendaftaran itu bermakna dia masih memegang rekod sebagai individu paling banyak membelanjakan wang untuk memperoleh plat pendaftaran kereta di Britain. Sementara itu, jutawan Russia Roman Abramovich, yang juga pemilik kelab bola sepak Chelsea hanya bersedia membelanjakan sebanyak £285,000 (RM1.4 juta) daripada hartanya yang bernilai £11 bilion (RM56.7 bilion) untuk membeli nombor plat ‘VIP 1’. - Agensi
FotoKERETA Bugatti Veyron milik Khan dengan nombor pendaftaran F1.
FotoKhan bersama keretanya dengan nombor pendaftaran F1.

No comments:

Post a Comment