Saturday, September 13, 2014

ORANG JEPUN BERSEDIA UNTUK MATI...KITA TAKUT MATI....BILA KEMEWAHAN DISALAH GUNA

Persiapan untuk mati

Tokyo: Bagi sesetengah orang, ditanam hidup-hidup adalah bayangan paling menakutkan.
Tetapi di Jepun, pengebumian sebelum mati kini semakin popular.


‘Pesta Skukatsu’ atau pesta persiapan untuk mati yang diadakan setiap tahun mendapat sambutan hangat sehingga menarik 5,000 pengunjung dan lebih 50 syarikat pembuat keranda.

Festival itu menawarkan pendekatan peribadi bagi penyediaan upacara pengebumian.
FotoSEORANG wanita mencuba keranda di Pesta Skukatsu di Tokyo baru-baru ini.
FotoSEORANG pekerja menutup penutup keranda dengan seorang wanita di dalamnya.

Di samping itu, pengunjung boleh memilih pakaian pengebumian mereka serta gaya solekan, kemudian mencuba keranda yang mereka inginkan.

Sebaik selesai membuat pilihan, pembeli boleh menandatangani persetujuan untuk membuat tempahan, walaupun tidak tahu bila mereka akan mati.- Agensi

Nombor telefon RM255,000

Riyadh: Seorang warga Arab Saudi sanggup membayar SR300,000 (RM255,000) untuk mendapatkan nombor telefon kegemarannya.
Pembelian berkenaan dilakukan di satu lelongan nombor unik bagi telefon bimbit anjuran Syarikat Telekom Saudi (STC) di hotel Ritz Carlton di Riyadh, kelmarin. sebanyak 64 nombor khas dikategorikan sebagai ‘berlian,’ ‘emas’ dan ‘perak.’

Seorang pegawai STC berkata, pihaknya tidak dapat menjual semua nombor itu memandangkan ada bidaan yang terlalu rendah daripada yang dijangka.
FotoACARA lelongan nombor telefon berkenaan di hotel Ritz Carlton di Riyadh.

“Nombor itu akan dilelong pada tarikh yang akan ditetapkan syarikat tidak lama lagi,” katanya.

Menurutnya, jualan nombor unik Selasa lalu mencecah SR5 juta (RM4.3 juta).
Lelong itu terbuka kepada mereka yang berusia lebih 15 tahun.

Seorang pembida yang juga ahli perniagaan yang dikenali sebagai ‘Muhammed’ berkata, dia tidak kesal membayar harga tinggi untuk mendapatkan nombor telefon yang digemarinya.

Muhamed, 35, berkata, dia membayar SR20,000 (RM17,000) untuk mendapatkan nombor unik itu supaya ia mudah diingat oleh anggota keluarga dan rakannya.

“Yang penting saya puas kerana memperoleh satu nombor unik,” katanya.

Seorang lagi pembida untuk kategori perak menawarkan sehingga SR10,000 (RM8,500) untuk mendapatkan satu nombor tetapi menarik diri kerana tidak mampu membayar lebih daripada itu.

Bidaan bagi kategori perak bermula pada harga SR3,000 (RM2,550).

STC bagaimanapun enggan mendedahkan pembida yang membayar sebanyak SR300,000 mahupun nombor yang dipilihnya. - Agensi

Jepun banyak warga tertua

Tokyo: Jumlah penduduk Jepun berusia 100 tahun atau lebih mencatat rekod tertinggi baru untuk tahun ke-44 berturut-turut.
Kementerian Kesihatan Jepun berkata, jumlah penduduk berusia sekurang-kurangnya seabad di negara itu bertambah 4,423 orang berbanding tahun lalu, menjadikan jumlah keseluruhan mereka sehingga 1 September lalu seramai 58,820 orang.“Daripada jumlah itu, 87.1 peratus adalah wanita,” kata kenyataan itu.

Di samping itu, data terkini berkenaan termasuk wanita dan lelaki tertua di dunia yang mendapat pengiktiragan Rekod Dunia Guinness.

Mereka ialah wanita di Osaka, Misao Okawa, 116, dan Sakari Momoi, 111.

Jumlah penduduk berusia 100 tahun atau lebih di Jepun hanya 153 orang ketika kerajaan mula mengumpul data mengenainya pada 1963. - AFP



31,500 sertai IS

Washington: Agensi Perisikan Pusat (CIA) semalam melaporkan kumpulan Negara Islam (IS) yang berpangkalan di Iraq dan Syria kini mempunyai kira-kira 20,000 hingga 31,500 anggota bersenjata.
Perangkaan itu melebihi anggaran 10,000 anggota sebelum ini.
Di kalangan mereka yang berjuang di Syria, 15,000 adalah warga asing termasuk 2,000 warga Barat yang menyertai IS.

Jumlah berkenaan didedahkan sehari selepas Presiden Barrack Obama berikrar meluaskan operasi menentang IS dalam rancangan yang mungkin menyaksikan serangan udara baru ke atas kumpulan itu di Syria, peningkatan serangan di Iraq dan bantuan tambahan untuk tentera Iraq.
FotoGAMBAR fail menunjukkan anggota IS berarak di Raqqa, Syria, selepas menawan bandar itu beberapa bulan lalu.

Jurucakap CIA, Ryan Trapani dalam satu kenyataan menyebut anggaran berkenaan adalah berdasarkan semakan terbaru terhadap semua sumber laporan perisikan dari Mei hingga Ogos tahun ini.

“Jumlah terbaru ini menunjukkan peningkatan keanggotaan kerana proses merekrut anggota baru yang giat dijalankan sejak Jun lalu berikutan kejayaan di medan perang dan pengisytiharan penubuhan khalifah yang dilakukan IS,” katanya

Pegawai kanan Amerika Syarikat (AS) menyuarakan kebimbangan mengenai kehadiran pejuang asing dikalangan warga Barat dalam kumpulan bersenjata Sunni itu kerana ia mewujudkan kemungkinan mereka akan melakukan serangan di Eropah dan AS apabila kembali dari Syria dan Iraq. - AFP



Ebola sudah ragut 2,400 nyawa

Geneva: Perangkaan yang dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) semalam menunjukkan virus Ebola kini meragut lebih 2,400 nyawa dan jumlah individu yang dijangkiti meningkat sekali ganda.
Ketua Agensi kesihatan pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Margaret Chan berkata, setakat 12 September, mereka menerima 4,784 kes dan lebih 2,400 kematian dilaporkan.
“Di tiga buah negara yang paling teruk dijangkiti, jumlah pesakit meningkat dengan pastas berbanding kapasiti untuk menguruskan mereka,” katanya Menurut Margaret, di Liberia hospital sudah tidak mempunyai katil bagi menempatkan pesakit Ebola untuk dirawat.
Margaret bagaimanapun tidak menjelaskan sama ada jumlah terbaru itu termasuk Nigeria selain Liberia, Guinea dan Sierra Leone yang menjadi pusat epidemik berkenaan.
Perangkaan yang dikeluarkan WHO pada Selasa melaporkan 2,300 kematian membabitkan empat buah negara itu sejak awal tahun ini.
Sementara itu, Menteri Kesihatan Cuba semalam mengumumkan akan menghantar 165 doktor dan jururawat ke Sierra Leone untuk tempoh enam bulan bagi membantu menangani wabak Ebola.
Ebola adalah sejenis virus yang berjangkit melalui cecair badan dan menyebabkan demam serta kematian dalam kebanyakan kes yang dilaporkan.


  AFP
FotoPETUGAS kesihatan memindahkan mayat Prince Nyentee, 29 yang dikatakan penduduk meninggal dunia akibat virus Ebola di Monrovia, ibu negara Liberia, kelmarin. 



Cungkil mata anak dengan sudu

Mexico City: Sebuah keluarga dipenjara semalam kerana mencungkil mata seorang kanak-kanak berusia lima tahun dengan sudu ketika melakukan pemujaan setan.
Dalam kejadian itu, Fernando Caleb Alvarado Rios diarah menutup mata oleh ibunya di depan datuk, neneknya serta ibu dan bapa saudaranya sambil mereka menari mengelilinginya dan memuja syaitan.
Tetapi apabila Rios terlalu takut untuk melakukan apa yang disuruhnya, ibunya, Maria del Carmen Garcia mengambil sudu dan mencungkil mata kanak-kanak itu bersama-sama anggota keluarganya yang lain.
Mereka ditangkap apabila jiran yang mendengar bacaan mantera yang kuat dari rumah keluarga itu dan melihat kanak-kanak itu menjerit kesakitan.
Semalam, dua tahun selepas kejadian pada Mei 2012 itu, sebuah mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun ke atas setiap tertuduh.
Seorang saksi berkata: “Kami mendengar jeritan dan mengetuk pintu rumah itu. Tetapi tidak seorang pun membukanya.

Kami memanggil polis yang kemudian memecah pintu rumah itu.” Anggota polis, Benet Curiel memberitahu mahkamah, mereka menyaksikan lima orang dewasa berpakaian seperti syaitan mengerumuni kanak-kanak itu di dapur.
“Dua wanita terbabit berlumuran darah.

Kami terpaksa mengacu pistol untuk memaksa kumpulan itu melepaskan budak berkenaan sebelum memanggil ambulans.

Seorang daripada mereka memberitahu budak itu anaknya dan mengaku bertindak mencungkil mata mangsa,” kata Curiel.

- Agensi



Bayi 1 mata meninggal dunia

Beni Suef: Seorang bayi yang dilahirkan dengan satu mata dan hidung di dahi di sebuah hospital di Mesir namun meninggal dunia 15 minit selepas dilahirkan.
Menurut laporan akhbar tempatan semalam, bayi berkenaan dilahirkan secara pembedahan di sebuah hospital di bandar Beni Suef dan doktor menyifatkan ia sebagai kes yang amat jarang berlaku. Di samping itu, akhbar tempatan semalam, melaporkan bayi berkenaan mempunyai satu mata di tengah-tengah mukanya dan hidung yang terkeluar seperti paku di atas mata berkenaan. - Agensi
FotoBAYI bermata satu meninggal dunia lepas 15 minit dilahirkan.


Anak tumpang urus harta

Bangkok: Mitsutoki Shigeta, 24, lelaki Jepun yang mendapat perhatian selepas skandal bayi tabung uji menjadi ayah kepada 12 kanak-kanak menggunakan ibu tumpang Thai kerana mahu memastikan darah dagingnya boleh menjaga empayar perniagaannya.
Perkara itu didedahkan peguam lelaki berkenaan, Kong Suriyamonthon yang mendakwa Shigeta mengisytiharkan aset berjumlah lebih 4 bilion baht (RM398 juta) dan meraih pendapatan 80 juta baht (RM8 juta) setahun hanya dari dividen. Jurucakap polis Leftenan Jeneral Korkiat Wongworachat semalam menemui Kong dan menerima dokumen yang membuktikan Shigeta berasal dari keluarga kaya-raya.

“Ibu bapanya juga tahu mengenai anak daripada ibu tumpang ini, malah anak guam saya berharap mendapat sehingga 20 anak melalui proses berkenaan,” kata Kong.
FotoSHIGETA

Menurutnya, Shigeta ingin menjaga semua anaknya dan akan mengambil langkah sewajarnya untuk memastikan tidak terpisah dengan mereka.
Sementara itu, Korkiat berkata maklumat diperolehi hasil siasatan menunjukkan aktiviti Shigeta itu tidak dikira sebagai pemerdagangan manusia.

“Dia tidak perlu menemui penyiasat di sini. Tetapi jika dia bersetuju datang sudah tentu ini akan membersihkan namanya di mata orang ramai,” katanya.

Selain itu, pemilik klinik All IVF, Dr Pisit Tantiwattanakul turut disiasat berhubung skandal berkenaan.

Doktor berkenaan akhirnya menyerah diri kepada polis semalam - lebih sebulan sejak skandal itu terbongkar.
Semalam ialah hari terakhir ditetapkan untuk dia menjawab saman polis terhadapnya sebelum waran tangkap dikeluarkan.

Pisit didakwa gagal memastikan perkhidmatan disediakan kliniknya mematuhi undang-undang perubatan selain menjalankan klinik tanpa lesen sah.

Kliniknya mendapat perhatian pihak berkuasa selepas didedahkan menjadi tempat Shigeta mendapat khidmat beberapa ibu tumpang untuk melahirkan lebih 10 bayi.

Shigeta membayar wanita terbabit untuk melahirkan anaknya sebelum mengambil bayi berkenaan.

Thailand tidak mempunyai undang-undang khusus berhubung perkhidmatan ibu tumpang.

Bagaimanapun, Majlis Perubatan negara itu mengharamkan penggunaan ibu tumpang yang dibayar.- Agensi

No comments:

Post a Comment