Thursday, December 16, 2010

MANUSIA AKHIR ZAMAN...MEREKA KADANG TERLEPAS PANDANG HARI KEMATIAN...ATAU FIKIRNYA KACAU MEMIKIRKAN KEMATIAN...

DUNIA


Peserta realiti bogel diperkenalkan


BARISAN peserta yang menyertai program realiti televisyen, The Nak'd Truth di Land O'Lake, Amerika Syarikat.


LAND O'LAKES - Sebuah program realiti televisyen di Amerika Syarikat (AS) yang menjalani penggambaran di resort bogel Caliente, Pasco, memperkenalkan para peserta siri itu buat kali pertama, lapor sebuah akhbar kelmarin.
Program itu, The Nak'd Truth menampilkan lapan orang peserta yang akan tinggal sebumbung tanpa memakai pakaian selama sebulan.
Mereka juga akan berkerja di resort itu yang terletak di negeri Florida.
Sebahagian peserta The Nak'd Truth itu yang terdiri daripada warga tempatan berkata, mereka teruja dapat menyertai program realiti tersebut.
Namun, tidak semua peserta memaklumkan kepada keluarga dan rakan-rakan mengenai penyertaan mereka.
"Sebenarnya, saya pun masih belum memberitahu sesiapa," kata seorang peserta lelaki, Wayd Dionne, 23.
"Cuma ibu saya yang tahu mengenai penglibatan saya dalam siri realiti ini dan dia menyatakan sokongannya kepada saya," tambahnya.
Sementara itu, para penerbit program realiti itu memberitahu, mereka akan mengaburkan bahagian sulit peserta selain menggunakan sudut kreatif kamera bagi mengelak kontroversi sepanjang siri itu ditayangkan. - Agensi

DUNIA


Patung Rom berusia 2,000 tahun ditemui


SEORANG ahli arkeologi melakukan kerja-kerja pemindahan patung wanita tanpa kepala yang ditemui di tepi pantai Ashkelon, Israel kelmarin.


ASHKELON - Sebuah patung bersejarah ditemui di tepi pantai di sini selepas ribut selaju 96 kilometer sejam dengan ombak setinggi 12 meter melanda Israel pada minggu ini.
Semalam, sebuah akhbar melaporkan patung wanita tanpa kepala yang memakai jubah, seberat 200 kilogram , ditemui pada Selasa lepas di sebuah lereng di tepi pantai di sini, kira-kira 32 kilometer ke selatan Tel Aviv kelmarin.
Artifak itu dipercayai diukir ketika Israel ditakluki oleh Empayar Rom kira-kira 2,000 tahun lalu.
Penemuan menakjubkan itu yang ditemui oleh seorang penduduk tempatan akan dipamerkan di sebuah muzium di Israel.
"Patung itu jatuh ke dalam laut apabila lereng bawah laut di sini runtuh dan ia dihanyutkan ke tepi pantai," kata seorang penyelidik tempatan, Yigal Israeli. - Agensi










DUNIA


Nenek 103 tahun pengguna paling tua Facebook


LILLIAN LOWE menunjukkan muka surat Facebook miliknya di iPad.


TENBY - Seorang nenek, Lillian Lowe yang berusia 103 tahun dipercayai menjadi pengguna Facebook tertua di dunia, lapor sebuah akhbar semalam.
Lillian dari selatan Wales, Britain, Lowe membuka akaun di laman jaringan sosial berkenaan untuk berhubung dengan tujuh cucu dan 13 cicitnya.
Dia melayari Facebook dengan menggunakan komputer iPad milik seorang cucu lelakinya, Steve.
"Saya menyukainya, Facebook amat menarik. Ia cara yang menarik untuk berhubungan dan mendapat maklumat," kata nenek itu.
Menurut Steve, neneknya masih memiliki daya ingatan yang baik dan dia gemar mengambil tahu keadaan cucu dan cicitnya.
Dilahirkan pada tahun 1917, Lowe merampas gelaran pengguna Facebook tertua daripada Ivy Bean yang meninggal dunia semasa tidur pada usia 104 tahun, Julai lepas. - Agensi

DUNIA


Hakim benarkan pengasas WikiLeaks diikat jamin


JULIAN ASSANGE menuju ke bilik perbicaraan di Mahkamah Tinggi London semalam.



LONDON - Pengasas laman web WikiLeaks, Julian Assange dibenarkan diikat jamin oleh seorang hakim Mahkamah Tinggi, Duncan Ouseley semalam.
Hakim tersebut membuat keputusan itu selepas menolak satu rayuan yang meminta Assange dipenjarakan semasa dia berusaha menentang penghantarannya ke Sweden dari Britain.
Dia dikehendaki di Sweden atas dakwaan merogol dan mencabul dua wanita.
Penyokong-penyokong Assange perlu membayar ikat jamin AS$317,000 (RM993,801) untuk membebaskannya.
Assange perlu mematuhi beberapa syarat ketat termasuk mematuhi perintah berkurung selama dua jam setiap hari, melaporkan diri kepada polis pada setiap hari dan memakai penanda elektronik.
Laman web miliknya sebelum ini menyiarkan satu siri kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS) yang mengandungi maklumat sulit melibatkan perbualan diplomat-diplomat AS dengan pemimpin-pemimpin dunia.
Lebih 250,000 kabel diplomatik didedahkan di laman tersebut.
Maklumat mengenai senjata nuklear AS juga didedahkan di laman berkenaan. - Agensi




DUNIA


Budak buta dapat lihat semula


IZABELLA duduk dekat ibu dan bapanya.


PULAU HAYLING, Britain - Keajaiban berlaku terhadap seorang budak perempuan berusia empat tahun di Britain, Izabelle Evans kerana dia dapat melihat semula selepas matanya buta sejak dilahirkan, lapor sebuah akhbar semalam.
Izabelle kini dapat melihat objek dalam lingkungan beberapa meter setelah dia menjalani rawatan sel stem di China.
Ibu-bapanya, James Evans dan Hollie McHugh berkata, mereka amat berpuas hati dengan rawatan melibatkan kos £50,000 (RM245,917) itu terutamanya apabila Izabelle merenung ke dalam mata mereka dan memanggil: 'Ayah' dan 'Ibu'.
"Jika anda melintas di hadapannya, dia akan menyapa anda. Rawatan itu menakjubkan kerana sebelum ini, doktor-doktor yang kami temui di sini memberitahu bahawa anak saya buta sepenuhnya," kata Hollie.
Izabelle buta akibat penyakit ganjil Optic Displasia yang menyebabkan dia cuma memiliki beberapa ratus daripada jutaan saraf optik yang diperlukan oleh deria penglihatan.
Namun, dia pulih selepas mendapat suntikan sel stem daripada uri bayi yang digunakan untuk membina semula saraf-sarafnya.
Budak itu mendapat rawatan di Hospital Rakyat Chenyang, Qingdao di China hampir sebulan. - Agensi

DUNIA


Google cipta aplikasi gambar organ dalaman manusia


PENGGUNA akan dapat melihat bentuk dalaman organ manusia menerusi Google Body Browser.



NEW YORK - Enjin carian Internet, Google, sedang mencipta satu aplikasi tiga dimensi (3-D) yang membolehkan pengguna melihat anatomi tubuh manusia, lapor sebuah akhbar semalam.
Dikenali sebagai Google Body Browser, aplikasi tersebut yang akan dilancarkan tidak lama lagi berfungsi seperti peta dunia Google dengan pengguna boleh melihat bahagian luaran, organ dalaman serta tulang manusia.
Pengguna boleh memanipulasi aplikasi untuk melihat gambar organ manusia.
Satu klip video pengenalan mengenai cara aplikasi tersebut berfungsi telah disiarkan di Internet baru-baru ini.
Seorang penulis blog yang menyaksikan klip video berkenaan berkata, dia teruja dengan potensinya.
"Kita dapat melihat bagaimana aplikasi ini dapat membantu pembelajaran anatomi manusia," katanya.
"Pada tahun lalu, saya dapat menggunakan satu aplikasi serupa dan ia memudahkan pelajar mempelajari sistem tulang manusia," tambah penulis blog tersebut. - Agensi




DUNIA


Juri arah Putera Jefri bayar RM66.14 juta


THOMAS dan Faith Zaman.


NEW YORK - Adik Sultan Brunei, Putera Jefri Bolkiah kalah kepada satu pasangan peguam suami isteri, Thomas dan Faith Zaman di sebuah mahkamah di sini kelmarin.
Ekoran kekalahan itu, juri memutuskan Jefri perlu membayar AS$21.10 juta (RM66.14 juta) kepada pasangan tersebut.
Bayaran itu meliputi AS$10.1 juta (RM31.66 juta) kepada Thomas dan AS$11 juta (RM34.5 juta) untuk Faith.
Pasangan itu mendakwa Putera Jefri berhutang dengan mereka berjuta-juta dolar dalam bentuk yuran perkhidmatan.
Juri mendapati pasangan itu tidak melakukan sebarang kesalahan dan Putera Jefri berhutang sebanyak AS$10.1 juta kepada mereka dalam bentuk yuran perkhidmatan.
Peguam Faith, Mark Cymrot berkata, pihak juri memberikan award sebagai ganti rugi kepada pelanggannya, AS$11 juta selepas mendapati satu perjanjian pekerjaan dengan putera berkenaan adalah ikhlas dan perlu dihormati.
Putera Jefri sebelum ini mendakwa dalam perbicaraan itu bahawa pasangan peguam tersebut mencuri lebih AS$7 juta (RM21.9 juta) daripadanya menerusi pelbagai bentuk penipuan.
Namun, Thomas dan Faith menyatakan mereka menerima gaji yang rendah selain diberi kebebasan untuk melakukan apa yang perlu dilaksanakan.
Perbicaraan kes tersebut kemudiannya menjadi hangat ekoran pendedahan beberapa patung erotik bekas tunang Putera Jefri, Micha Raine.
Putera Jefri sebelum ini melantik pasangan tersebut untuk membantunya mengelak daripada menyerahkan sebahagian daripada asetnya sebagaimana yang diarahkan oleh kerajaan Brunei yang diperintah oleh abangnya, Sultan Hassanal Bolkiah.
Keputusan juri itu menggembirakan pasangan tersebut.
"Bagi kami, ini adalah justifikasi yang besar buat orang biasa. Kami bukan individu seperti Putera Jefri," kata Faith. Namun, para pegawai di Hotel New York Palace milik Putera Jefri nyata kecewa dengan keputusan itu.
"Kami tetap yakin bahawa berdasarkan kepada bukti yang dikemukakan, hotel ini menjadi mangsa kepada skim penipuan," jelas pihak pengurusan hotel terbabit dalam satu kenyataan.
Pasukan peguam Putera Jefri akan mengemukakan rayuan. Putera Jefri tidak hadir ketika keputusan itu diumumkan. - Agensi


DUNIA


Nilai Facebook RM141.1 bilion, Twitter RM11.6 bilion

SAN FRANCISCO - Laman jaringan sosial, Twitter mempunyai nilai AS$3.7 bilion (RM11.6 bilion) pada tahun ini, melonjak AS$1 bilion (RM3.1 bilion) berbanding tahun lalu, lapor sebuah akhbar semalam.
Penilaian terbaru itu dikeluarkan sendiri oleh Twitter selepas ia mengumpul modal tambahan AS$200 juta (RM627.5 juta) untuk pembangunan tanpa memerlukan ia diapungkan di bursa saham Amerika Syarikat (AS).
Suntikan modal tersebut diketuai oleh Kleiner Perkins Caufield & Byers yang merupakan antara firma permodalan terbaik di Lembah Silikon, AS.
Pengumuman mengenai nilai itu dibuat kelmarin.
Sementara itu, pencapaian memberangsangkan Twitter dilihat lebih baik berbanding saingannya, Facebook yang mempunyai nilai AS$45 bilion (RM141.1 bilion), baru-baru ini.
Bekas pelajar Universiti Harvard, Mark Zuckerberg yang berusia 26 tahun dikenali di seluruh dunia sebagai pengasas Facebook.
Twitter yang diasaskan bersama artikek perisian, Jack Dorsey, Biz Stone dan Evan Williams dan beribu pejabat di sini, memiliki 190 juta pengguna di seluruh dunia setakat bulan lalu.
Firma komputer itu kini menggaji lebih 350 pekerja. Dua usahawan berjaya, Mike McCue dan David Rosenblatt dilantik menduduki kerusi lembaga pengarah firma berkenaan. - Agensi



DUNIA


Pakaian Paltrow cetus perhatian


PAKAIAN Gwyneth Paltrow mencuri perhatian dalam majlis tayangan perdana filem Country Strong di sebuah pawagam Beverly Hills, California pada Selasa lalu.


BEVERLY HILLS - Pelakon yang popular menerusi filem Iron Man, Gwyneth Paltrow, 38, tampil berani dengan tidak memakai seluar dalam ketika menghadiri tayangan perdana filem terbarunya berjudul Country Strong, lapor sebuah akhbar semalam.
Pada malam Selasa lalu, Paltrow kelihatan memakai skirt labuh lengan panjang berwarna putih.
Skirt yang dipakai oleh pelakon siri televisyen popular, Glee itu kelihatan sopan dengan menutup keseluruhan tubuhnya jika dilihat dari depan, tetapi ia terbelah pada bahagian tepi paha dan tubuh belakangnya.
Belahan itu jelas menunjukkan bahawa dia tidak memakai seluar dalam.
Pakaian tersebut adalah rekaan pereka terkenal, Emilio Pucci. - Agensi














DUNIA


Jet Israel tembak belon misteri di reaktor nuklear

BAITULMUQADDIS - Sebuah jet tentera Israel semalam menembak sebuah belon yang tidak dikendalikan manusia yang melintasi pusat nuklear Dimona di negara itu, kata seorang pegawai keselamatan.
"Ia pastinya terbang melintasi Dimona walaupun kami masih cuba menentukan apa yang menyebabkan ia terbang dekat kawasan itu. Pihak tentera kini mengendalikan masalah itu," kata pegawai berkenaan.
Seorang jurucakap tentera menyatakan, sebuah jet tentera Israel menembak jatuh sebuah objek terbang yang diysaki kemungkinan belon di selatan Israel.
Media-media Israel melaporkan bahawa belon itu tidak dikendalikan manusia dan bergerak dengan menggunakan enjin.
Israel dipercayai telah membina lebih 200 kepala peluru berpandu nuklear. - Reuters



DUNIA


Israel tidak boleh kalahkan Hezbollah

JERUSALEM - Israel tidak mampu untuk menewaskan tentera pergerakan Hezbollah, kata bekas jeneral tentera Israel dan penasihat keselamatan negara itu, Giora Eiland.
Menurutnya, pegerakan Hezbollah itu mampu menghancurkan Israel sekiranya peperangan berlaku.
Beliau berkata, tentera pergerakan Hezbollah berjaya mengekang kemaraan Israel dan telah menembak 4,000 buah roket ke wilayah Israel ketika perangan pada 2006.
"Israel tidak tahu cara untuk kalahkan Hezbollah.
"Peperangan yang dicetuskan antara Israel dan Hezbollah mungkin kurang memberi ancaman kepada Hezbollah," katanya kepada Radio Israel.
"Namun, Hezbollah mampu melakukan lebih teruk lagi seperti yang pernah dilakukan empat setengah tahun lalu ke atas Israel," kata Eilend yang pernah berkhidmat dengan dua orang bekas perdana menteri Israel, Ariel Sharon dan Ehud Olmert.- Reuter



DUNIA


Hulk Hogan kahwin wanita berusia 25 tahun


HULK HOGAN dan Jennifer McDaniel yang dikahwininya di pantai Clearwater, Florida pada Selasa lalu.



PANTAI CLEARWATER, Florida - Pengusti terkenal yang menjadi ikon ramai peminat, Hulk Hogan mengahwini teman wanitanya yang berusia 25 tahun, Jennifer McDaniel dalam majlis di rumahnya di pantai Clearwater, Florida pada Selasa lalu.
Namun, majlis itu dicemari dengan kedatangan polis yang dipanggil untuk meleraikan satu pergaduhan.
Ia berpunca apabila seorang jurugambar dilaporkan cuba untuk menceroboh dan bergaduh dengan pengawal keselamatan.
Hogan yang dikatakan cuba memastikan perkahwinan keduanya ini kekal lama sempat menghantar gambar cincin perkahwinannya di laman Twitter dan menulis: "Perkahwinan kali ini pasti akan mencipta sejarah."
Hogan, 57, yang nama sebenarnya, Terry Gene Bollea sebelum ini pernah berkahwin dengan Linda Claridge dan dikurniakan dua orang anak iaitu Brooke, 22, dan Nick, 20.
Majlis itu hanya dihadiri oleh kaum keluarga dan teman rapat.
Beliau dikatakan mula bercinta dengan Jennifer sejak tahun 2008 dan bertunang pada November tahun lalu. - Agensi




DUNIA


Wanita bogel naik bas di Singapura


GAMBAR yang disiarkan asianoneNews menunjukkan aksi seorang wanita bogel yang menunggu dan menaiki sebuah bas di Bedok, Singapura kelmarin.



SINGAPURA - Seorang wanita bogel dilihat menaiki sebuah bas di Bedok kelmarin, lapor asiaoneNews semalam.
Gambar-gambar wanita itu berbogel menaiki sebuah bas dengan membawa beg di bahunya disiarkan di laman berita akhbar berkenaan.
Beberapa saksi memberitahu akhbar Lianhe Wanbao bahawa mereka melihat seorang wanita pertengahan umur menanggalkan pakaiannya sehelai demi sehelai semasa dia mendekati sebuah perhentian bas di Bedok pada petang kelmarin.
Akhbar berbahasa Cina itu melaporkan bahawa perhentian bas tersebut dipenuhi dengan orang ramai yang merenung aksinya.
Lima minit selepas menunggu, sebuah bas tiba dan beberapa saksi menyatakan dia berjalan di depan orang ramai untuk menaiki bas berkenaan.
Pemandu bas itu menghubungi polis apabila melihat wanita itu menaiki basnya dalam keadaan bogel.
Ekoran situasi itu, pemandu bas tersebut mengarahkan semua penumpang lelaki duduk di kerusi depan manakala wanita berkenaan duduk di kerusi bahagian belakang bas.
Salah seorang penumpang memberikan sehelai jaket kepada wanita tersebut untuk menutup tubuhnya.
Anggota-anggota polis kemudiannya menahan wanita tersebut dalam episod yang berlaku selama 45 minit.
Kejadian terbaru itu mencetuskan persoalan di negara berkenaan sama ada semakin ramai penduduk suka berbogel di tempat awam.
Sebelum wanita itu, seorang lelaki berumur dalam lingkungan 20-an dan 30-an didapati berbogel di restoran MacDonald's di Queensway, Singapura untuk memesan secawan kopi.
Namun, dia kemudiannya turut ditangkap polis pada awal minggu ini. - Agensi

No comments:

Post a Comment