Saturday, June 23, 2012

KALAU KITA TAHU TENTANG NERAKA SERTA AZABNYA...KITA TAK KAN KETAWA HINGGA MATI....

Hosni Mubarak nazak

BEKAS Presiden Mesir Honi Mubarak ditolak di atas pengusung beroda semasa tiba di sebuah mahkamah di Kaherah pada 28 Januari lalu.


KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak (gambar kecil) berada dalam keadaan koma dan terpaksa bergantung kepada mesin sokongan hayat di sebuah hospital di sini selepas diserang strok di penjara, kata sumber perubatan dan ketenteraan yang menafikan beliau sudah meninggal dunia.
Keadaan kesihatan bekas pemimpin tersebut menjadi tidak menentu selepas situasi di Mesir semakin tegang apabila kedua-dua calon pilihan raya Presiden, Mohammed Mursi dan Ahmed Shafiq mendakwa memperoleh kemenangan manakala pemerintah tentera masih belum melepaskan kuasa mereka.
"Mubarak belum mati. Dia dalam keadaan koma dan doktor masih cuba untuk menyelamatkannya," menurut sumber berkenaan.
Sebelum ini, agensi berita tempatan, MENA melaporkan bekas pemimpin berusia 84 tahun itu disahkan mati selepas mengalami strok di penjara.
"Hosni Mubarak sudah meninggal dunia," kata agensi berita rasmi itu,
"Laporan perubatan memberitahu MENA bahawa jantungnya telah berhenti berdenyut dan tidak memberi tindak balas apabila alat sokongan hayat digunakan," tambah agensi berkenaan.
Menurut sumber pengawal keselamatan, isteri Mubarak, Suzanne dilaporkan melawat suaminya di hospital dan laporan televisyen berkata, kenyataan rasmi mengenai tahap kesihatan bekas Presiden itu akan dimaklumkan kelak tanpa menyatakan maklumat lanjut.
Mubarak sebelum ini dibawa ke sebuah penjara di sini selepas mahkamah menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup kerana gagal menghentikan pembunuhan sejumlah penunjuk perasaan semasa rakyat Mesir bangkit menentang pemerintahannya pada tahun lalu.
Keadaan kesihatan Mubarak dilaporkan semakin teruk apabila doktor terpaksa menggunakan mesin defibrilator sebanyak dua kali pada awal bulan lalu. Dia juga dilaporkan mengalami kemurungan dan tekanan darah tinggi sehingga memerlukan bantuan pernafasan.
Ahli keluarga Mubarak termasuk dua anak lelakinya, Gamal dan Alaa yang turut dijatuhi hukuman penjara atas kesalahan rasuah memohon supaya Mubarak dipindahkan ke hospital.
Selain laporan tahap kesihatan Mubarak yang semakin merosot, timbul pula ketegangan antara Mursi dan Shafiq yang masing-masing mengakui telah memenangi pilihan raya berkenaan.
Pergerakan Ikhwanul Muslimin yang merupakan kumpulan Islam terbesar dan paling berpengaruh di Mesir tetap bertegas bahawa Mursi adalah pemenang pilihan raya Presiden itu.
Pesaing Mursi, bekas Perdana Menteri terakhir Mesir di bawah pemerintahan Mubarak, Ahmed Shafiq juga mengisytiharkan kemenangannya.
Pengisytiharkan kemenangan oleh kedua-dua calon itu telah melanggar peraturan majlis pemerintah ketenteraan yang bertanggungjawab mengisytiharkan keputusan rasmi pilihan raya tersebut.
Kelmarin, Ikwanul Muslimin mengadakan demontrasi di Dataran Tahrir yang telah disertai lebih 15,000 penunjuk perasaan. - AFP

Chin Peng makin tenat di Bangkok, lapor blog Zamkata

KERATAN blog Zamkata semalam.


KUALA LUMPUR – Bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng yang tinggal dalam buangan di Bangkok dilaporkan berada dalam keadaan tenat di sebuah hospital di ibu kota Thailand itu.
Menurut blog zamkata.blogspot.com yang dikendalikan oleh bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Tan Sri Zainuddin Maidin, Chin Peng telah dikejarkan ke sebuah hospital swasta di Bangkok dari rumahnya yang terletak di luar ibu kota negara Gajah Putih itu setelah keadaan kesihatannya semakin meruncing.
Bekas pemimpin perang gerila di hutan Malaysia dan Thailand berusia 88 tahun itu juga dilaporkan sangat uzur. Zainuddin yang mesra dipanggil Zam memetik sumber-sumber rakan Chin Peng sebagai berkata bahawa ingatan Chin Peng semakin merosot sejak beberapa bulan lalu sehingga beliau kini dikatakan tidak lagi dapat mengenali orang yang menziarahinya.
“Dua orang pembantunya cuba untuk memberitahu tentang kedatangan pelawat tetapi dia kelihatan seperti antara sedar dan tidak sedar.
“Mereka (pelawat) juga diberitahu oleh salah seorang pembantu bahawa Chin Peng telah pun bercakap mengenai kematiannya,” kata Zainuddin dalam blog tersebut.

Depp, Paradis berpisah secara baik

JOHNNY DEPP dan pasangannya, Vanessa Paradis tiba di majlis Anugerah Academy di Teater Kodak, Hollywood pada 24 Februari 2008.


LOS ANGELES - Pasangan selebriti Hollywood, Johnny Depp dan penyanyi serta aktres Perancis, Vanessa Paradis bersetuju untuk berpisah secara baik, kata jurucakap aktor berkenaan semalam.
"Johnny Depp dan Vanessa Paradis telah membuat keputusan bersama untuk berpisah secara baik. Sila hormati hak peribadi terutamanya privasi anak-anak mereka," kata jurucakap Depp dalam rancangan Entertainment Tonight dan disahkan kepada agensi berita AFP.
Bintang filem Pirates of the Caribbean dan pasangannya itu hidup bersama selama 14 tahun.
Desas-desus tentang keretakan hubungan mereka mula tersebar lebih setahun lalu.
Namun, pada Januari lalu, Paradis menafikan bahawa mereka telah berpisah.
Pasangan berkenaan yang kerap berulang alik di antara Perancis dan Amerika Syarikat, memiliki dua orang anak Lily-Rose dan Jack yang masing-masing berusia 13 dan 10 tahun. Bagaimanapun mereka tidak pernah berkahwin.
Depp sebelum ini pernah dikaitkan dengan beberapa selebriti termasuk Sherilyn Fenn, Jennifer Grey, Winona Ryder and Kate Moss.
Aktor berusia 49 tahun itu berkenalan dengan Paradis yang popular dengan lagu Joe Le Taxi, di Paris dan mula intim pada 1998.
Tiada maklumat mengenai hak penjagaan anak mereka setakat ini. - AFP

Lebih 200,000 pemandu teksi mogok


DERETAN teksi berada di pekarangan sebuah syarikat teksi ketika para pemandu menyertai mogok di Seoul semalam.


SEOUL - Lebih 200,000 orang pemandu teksi di Korea Selatan mengadakan mogok sehari di seluruh negara semalam bagi menuntut kenaikan tambang dan penurunan harga bahan api.
Mogok besar-besaran itu menyebabkan pihak berkuasa terpaksa menyediakan perkhidmatan bas dan tren tambahan bagi memenuhi keperluan warga kota.
Kementerian Pengangkutan menyatakan, sekitar 220,000 daripada keseluruhan 255,500 pemandu teksi berlesen menyertai mogok berkenaan.
"Kami tidak menjangka krisis pengangkutan akan berlaku kerana teksi bukan sebahagian daripada pengangkutan utama rakyat," kata seorang jurucakap kementerian berkenaan.
"Namun, kami memantau rapi situasi yang berlaku," tambahnya.
Mengulas tentang mogok berkenaan, Kesatuan Pemandu Teksi Korea Selatan memberitahu pihaknya mahu tambang teksi dinaikkan pada kadar 2,400 won atau AS$2 (RM6.32) dan harga gas petroleum cecair LPG diturunkan.
Kebanyakan teksi di negara berkenaan menggunakan LPG sebagai bahan api.
"Kemarahan pemandu teksi yang terpendam selama ini akhirnya meletus," kata kesatuan itu dalam satu kenyataan.
Menurutnya, harga dometik LPG melonjak 50 peratus sejak empat tahun lalu di Korea Selatan. - AFP

Imej paling jelas nebula dirakam


GAMBAR oleh Balai Cerap Eropah menunjukkan imej nebula War and Peace pada Isnin lalu.


SANTIAGO, Chile - Balai Cerap Eropah (ESO) menyiarkan gambar paling jelas sebuah galaksi muda dinamakan Nebula War and Peace (NGC 6357)
Imej berkenaan dirakam menggunakan Teleskop Amat Besar (VLT) milik ESO, Isnin lalu.
Teleskop VLT terletak di gurun Atacama, utara Chile.
Pemandangan tersebut menunjukkan sebilangan bintang muda, awan, gas dan debu cakerawala.

Pilihan raya Presiden gagal tenteramkan Mesir

SEBILANGAN aktivis Mesir melaungkan slogan menentang pemerintahan tentera di hadapan pekarangan Bangunan Parlimen di Kaherah semalam.


KAHERAH - Pilihan raya Presiden gagal meredakan kemelut politik Mesir apabila rakyat negara berkenaan bersiap sedia melancarkan bantahan besar-besaran di sini sejak semalam.
Protes tersebut yang dianjurkan oleh pertubuhan Islam paling berpengaruh di Mesir, Ikhwanul Muslimin, bertujuan membantah tindakan pemerintah tentera mengekalkan kuasa pemerintahan di Mesir.
Pihak tentera sebelum ini berjanji akan menyerahkan kuasa kepada pemerintahan awam selepas pilihan raya Presiden Mesir pada 1 Julai depan.
Terdahulu, terdapat kekalutan berhubung keputusan pusingan kedua pilihan raya Presiden Mesir yang berlangsung pada minggu lalu.
Ikhwanul Muslimin mendakwa calon mereka, Mohammed Mursi memenangi pilihan raya tersebut tetapi pesaingnya, Ahmed Shafiq yang merupakan bekas Perdana Menteri Mesir, enggan mengaku kalah.
Mendakwa tindakan Ikhwanul Muslimin itu tidak ubah seperti lanun, Syafiq sebaliknya menggesa orang ramai supaya menunggu keputusan rasmi pilihan raya berkenaan yang akan diumumkan esok.
"Kejayaan tersebut tak ubah seperti mencuri kerana diumumkan ketika keputusan rasmi belum diketahui," kata pengurus kempen politik Syafiq, Ahmed Sarhan.
Dalam perkembangan berkaitan, media rasmi Mesir pula melaporkan bahawa keputusan awal mendapati Mursi berada di hadapan.
"Selepas pengiraan undi berakhir di semua 27 wilayah di Mesir, Mursi mendahului dengan 51 peratus undi. Sementara Shafiq memperoleh 49 peratus undi," lapor akhbar pemerintah Mesir, Al-Ahram di laman webnya.
Jika keputusan rasmi memihak kepada Mursi, ini merupa

Bukti Megan Fox hamil

GAMBAR bukti Megan Fox yang didakwa kini sedang hamil.


WALAUPUN hingga kini belum ada sebarang pengesahan tentang kehamilan aktres Megan Fox, namun kemunculan Fox di hadapan khalayak ramai baru-baru ini seperti mengesahkan bahawa wanita itu kini sedang hamil.
Ini kerana Fox yang pada waktu itu kelihatan baru keluar daripada sebuah restoran bersama suaminya, Brian Austin Green di Los Angeles tampak menggenakan pakaian longgar berwarna ungu dengan sedikit perutnya kelihatan buncit.
Dia juga dikawal ketat oleh suaminya yang menutup perut Fox agar tidak dilihat oleh khalayak. Malah, Brian dilihat cukup bersikap proaktif sepanjang berjalan kaki dengan isterinya itu.
Fox yang kini berusia 26 tahun itu juga didakwa berjalan dengan cukup berhati-hati seperti seorang wanita yang memang benar-benar sedang hamil.
Baik Fox mahupun Brian, mereka masing-masing tidak pernah memberi pengesahan terhadap berita kehamilan tersebut.
kan kali pertama negara paling ramai penduduk di dunia Arab itu ditadbir oleh sebuah parti Islam. - AFP

Bapa tidak senang dengar album Winehouse

LONDON, Britain - Bapa mendiang Amy Winehouse menyatakan, dia tidak gembira mendengar lagu dalam album Back to Black walaupun album berkenaan telah melonjakkan nama penyanyi Britain berkenaan.
Mitch Winehouse memberitahu, kebanyakan lagu dalam album tersebut menceritakan kehidupan Winehouse bersama bekas suaminya.
Dalam memoir yang ditulis oleh Mitch berjudul Amy My Daughter, dia menyalahkan bekas menantunya, Blake Fielder-Civil kerana menjerumuskan anak perempuannya ke dalam kancah penagihan alkohol dan dadah.
Pandangan negatif Mitch terhadap bekas suami anaknya yang merupakan penyanyi popular Britain itu tidak pernah berubah.
Sebelum ini, dia pernah menuduh Fielder-Civil bertanggungjawab memperkenalkan dadah kepada Amy sehingga merosakkan kehidupannya.
Kata Mitch, dia lebih menyukai album jazz pertama Amy, Frank walaupun album berkenaan kurang popular.
Album Back to Black dijual lebih 20 juta unit di seluruh dunia dan memenangi anugerah Grammy bagi kategori album terbaik pada 2008.
Winehouse mati akibat masalah ketagihan alkohol dan dadah yang teruk di London pada Julai tahun lalu ketika berusia 27 tahun.
Fielder-Civil dan Winehouse berkahwin pada bulan Mei 2007, tetapi mereka bercerai dua tahun kemudian.
Buku memoir tersebut dijadual berada di pasaran pada 26 Jun ini. - Agensi

Pesawat komersial guna bahan api bio rentas Atlantik


BEBERAPA pegawai berdiri di hadapan sebuah pesawat bahan api bio milik KLM Royal Dutch Airlines yang bersedia untuk berlepas.


AMSTERDAM - Sebuah syarikat penerbangan Belanda, KLM Royal Dutch akan melakukan penerbangan paling jauh dengan menggunakan bahan api bio.
Penerbangan KLM KL705 dijadualkan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Schiphol di sini semalam.
Pesawat berkenaan akan terbang merentasi lautan Atlantik sejauh lebih 9,000 kilometer menuju ke bandar raya Rio de Janeiro di Brazil.
Percubaan tersebut dipercayai merupakan penerbangan bahan api bio paling jauh di dunia.
Penerbangan tersebut dibuat sempena Sidang Kemuncak Rio mengenai pembangunan mapan yang berlangsung hari ini hingga 22 Jun depan.
Bahan api bio merupakan sumber tenaga yang diperbuat daripada tumbuhan atau minyak sayur termasuk minyak masak. - Agensi

Mahkamah haramkan yoga ketawa


GAMBAR pada 1 Januari 2012 menunjukkan beberapa konstabel polis melakukan yoga ketawa di Jalandhar, India.


MUMBAI - Senaman yoga dipercayai dapat mengurangkan tekanan dan mengekalkan kesihatan badan, tetapi sebuah kelab yoga di sini diarahkan menghentikan sesi senaman ketawa pada waktu pagi selepas pihak berkuasa menerima aduan daripada penduduk setempat.
Mahkamah Tinggi Bombay mengarahkan polis supaya menghentikan sesi berkenaan selepas seorang warga emas berusia 78 tahun mengadu senaman ketawa itu menyebabkan dia mengalami tekanan mental, selain mengganggu penduduk di kejiranan berkenaan.
"Adalah tidak wajar untuk kumpulan senaman tersebut berhimpun di luar rumah seseorang dan ketawa berdekah-dekah," kata panel hakim selepas mendengar petisyen yang dikemukakan oleh Vinayak Shirsat yang menetap di Kurla, pinggir bandar raya ini.
Menurut petisyen berkenaan, terdapat 10 hingga 15 ahli kumpulan tersebut berkumpul pada pukul 7 pagi untuk menyanyi, bertepuk tangan dan ketawa dengan kuat.
"Mereka ketawa sekuat hati, setiap ahli kumpulan senaman itu digalakkan ketawa sekuat yang boleh," kata Shirsat dalam aduannya.
Yoga ketawa dipopularkan sebagai rutin senaman oleh seorang doktor perubatan India, Madan Kataria pada 1995. - AFP

No comments:

Post a Comment