Thursday, January 13, 2011

JADI SIA2 NASIHAT2 DAN TIP2 DIBERI JIKA PERATURAN ALLAH KITA LANGGAR......

 

KECUALI KITA IKUT DAN SUKA....RELA DICUMBU DAN AKHIRNYA DIZINA ....DAN SEBAGAINYA....MEMANG ISLAM MELARANG BERJALAN SEORANG DIRI WALAUPUN SIANG....BERDUAN2 DENGAN LELAKI BUKAN MUHRAM....JIKA KITA LANGGAR LARANGAN2 AGAMA...TERMASUK MASALAH BERPAKAIAN DLL...MAKA KITA MEMANG KITA SENDIRI CARI NAHAS DAN CARI PASAL.....

Wanita perlu peka keadaan sekeliling



KUALA LUMPUR: Golongan wanita perlu sentiasa peka dengan keselamatan diri dengan menjadikan alatan seperti payung, pengunci stereng kereta dan wisel sebagai senjata perlindungan apabila menjadi mangsa serangan penjenayah apabila bersendirian.
Presiden Pertubuhan Wanita Muslim Antarabangsa Malaysia, Dr Robiah Kulop Hamzah berkata tindakan pantas untuk mempertahankan diri dengan menggunakan alatan yang sedia ada dapat mengurangkan risiko diculik, sekali gus menjadi mangsa rogol.

“Segelintir wanita tidak mempunyai seni pertahanan diri dan lebih memudahkan si penjenayah menyerang mereka.
“Sebagai wanita, adalah dinasihatkan sentiasa peka, waspada dan curiga dengan keadaan sekeliling dan memilih waktu sesuai untuk keluar atau pulang ke rumah untuk kebaikan sendiri,” katanya, semalam.

Beliau mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai wanita berusia 27 tahun yang menjadi mangsa rompak, rogol dan liwat selepas diculik sekumpulan tiga lelaki, kira-kira jam 1 pagi di perkarangan rumah sewanya di Pandan Indah.

Mangsa yang dilaporkan trauma juga bekerja sebagai pegawai teknologi maklumat diserang kumpulan yang dipercayai warga Indonesia ketika baru pulang dari rumah keluarganya di Ulu Yam, Selangor dan dibawa ke sebuah lokasi berhampiran Kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) Chamang, Bentong, Pahang.

Sementara itu, jurucakap Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO) berkata setiap golongan wanita menghadapi risiko berdepan kejadian terbabit dan bantuan serta kerjasama antara pihak polis dengan orang ramai dapat menangani jenayah berkenaan.

No comments:

Post a Comment