Thursday, January 27, 2011

JIKA JAUH DARI ALLAH MEMANG SUKAR DAPAT KETENANG JIWA.......ORANG YANG RAPAT DENGAN ALLAH TIDAK RASA DUKACITA DAN BIMBANG SERTA TINGGI KETAATNYA KEPADA ALLAH SWT

Anak Hosni lari ke Britain



KAHERAH: Anak Presiden Hosni Mubarak yang dianggap sebagai bakal penggantinya, dilapor melarikan diri bersama keluarga ke Britain.
Akhbar The Times of India yang memetik laman web Arab yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Akhbar Al Arab melaporkan, pesawat membawa Gamal Mubarak (gambar), isteri dan anaknya berlepas ke London semalam dari lapangan terbang di barat Kaherah.

Laporan mengenainya tersebar selepas Twitter mengesahkan laman webnya di Mesir disekat, langkah yang dilhat sebagai cara untuk menghalang penunjuk perasaan menggunakannya bagi berkempen untuk menggulingkan Hosni.
Menurut Twitter, perkhidmatannya disekat di Mesir bermula jam 12 malam(waktu Malaysia) Selasa lalu.

Sementara itu, satu kumpulan pembangkang Mesir menggesa rakyat negara itu meneruskan tunjuk perasaan buat hari kedua semalam, sehari selepas beribu-ribu penduduk menyertai perhimpunan besar-besaran di seluruh negara, sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini. Kumpulan belia prodemokrasi, Pergerakan 6 April, yang melancarkan tunjuk perasaan Selasa lalu, sekali lagi menggesa orang ramai menuju ke medan utama Kaherah beberapa jam selepas polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dalam usaha menyuraikan beribu-ribu penunjuk perasaan.

“Semua orang perlu menuju ke Medan Tahrir untuk menguasainya sekali lagi,” kata kumpulan itu dalam laman Facebooknya.

Dalam kenyataan berasingan, ia menggesa rakyat Mesir terus menunjuk perasaan.

Tunjuk perasaan Selasa lalu yang digelar ‘hari kemarahan’ dan didorong oleh kebangkitan rakyat di Tunisia beberapa hari lalu, menyebabkan dua penunjuk perasaan dan seorang anggota polis terbunuh.

Meskipun antara 20,000 hingga 30,000 polis dikerah mengawal di tengah Kaherah, beribu-ribu penunjuk perasaan berarak ke Medan Tahrir sambil melaungkan slogan ”Rakyat mahu menyingkirkan rejim itu.’ Beberapa pertempuran berlaku di bandar raya itu awal semalam tetapi menjelang pagi, polis menguasai semula medan itu. - Arab News

DUNIA


Gigi bercahaya jadi trend di Jepun


SEJUMLAH orang memakai lampu bercahaya pada gigi yang kini menjadi trend di Jepun.



TOKYO - Senyuman yang bersinar kini menjadi trend terbaru di Jepun dengan pemakaian lampu pancaran diod (LED) pada gigi, lapor sebuah akhbar semalam.
Trend itu yang popular dalam kalangan remaja, melibatkan barisan lampu LED dilekatkan pada gigi seperti pemakaian pendakap gigi.
Gigi yang dipakaikan dengan lampu LED itu akan bercahaya setiap kali pemakainya membuka mulut.
Produk itu boleh digunakan bersama komputer bimbit yang boleh mengubah cahaya pada lampu tersebut daripada hijau kepada merah atau menjadikannya berkelip-kelip. - Agensi


DUNIA


Protes Tunisia merebak ke Mesir


POLIS menggunakan semburan air untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang mendesak Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletakkan jawatan di Kaherah semalam.



KAHERAH – Sekumpulan aktivis menggunakan rangkaian sosial di Internet bagi meminta tunjuk perasaan diadakan lagi selepas ptotes terbesar diadakan kelmarin sehingga awal pagi semalam.
Tunjuk perasaan itu diadakan bagi mendesak supaya Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletakkan jawatan selepas memerintah selama 30 tahun atas dakwaan rasuah, penindasan dan pengangguran.
Bagaimanapun, Kementerian Dalam Negeri memberi amaran bahawa polis tidak akan berlembut dengan tunjuk perasaan itu.
Ribuan anggota polis ditempatkan semalam di bandar raya ini bagi berdepan dengan tunjuk perasaan yang diilhamkan daripada gerakan demonstrasi di Tunisia sehingga menyebabkan bekas Presidennya, Zine El Abidine Ben Ali melarikan diri.
Protes di Tunisia itu memuncak selepas seorang peniaga sayur-sayuran membakar dirinya bagi memprotes rasuah yang berlaku di negaranya.
Zine El Abidine dibenci rakyatnya kerana amalan rasuah yang berleluasa dan pembolotan harta oleh kaum keluarga dalam perniagaan manakala kadar pengangguran meningkat di Tunisia.
Protes di Mesir turut berlaku disebabkan kematian seorang lelaki, Khaled Saad yang menurut saksi-saksi dan keluarganya dipukul oleh dua anggota polis di Iskandariah pada tahun lalu.
Polis menyatakan kira-kira 200 anggota penunjuk perasaan ditahan awal semalam dalam pertempuran dengan anggota-anggota pihak berkuasa di sini dan di beberapa lokasi di Mesir.
– Agensi



DUNIA


Obama akui rakyat AS tertekan


OBAMA


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama dalam ucapan negaranya kelmarin memberitahu rakyat AS bahawa peraturan ekonomi dunia telah berubah dan AS memerlukan lonjakan inovasi untuk kekal kompetitif ekoran peningkatan ekonomi India dan China.
Dalam penilaian beliau mengenai realiti ekonomi dunia masa kini, Obama berkata, ramai warga AS masih belum dapat melupakan hari-hari sebelum globalisasi berlaku yang mana pekerjaan mereka terjamin dengan gaji yang mencukupi selain memperoleh faedah-faedah lain.
"Dunia kini berubah dan bagi kebanyakan orang, perubahan tersebut menyakitkan," kata Obama dalam ucapan yang disiarkan oleh White House.
"Peraturan ekonomi dunia juga berubah. Dalam satu generasi, revolusi teknologi mengubah cara kita menjalani kehidupan, bekerja dan menjalankan perniagaan," tambahnya di Capitol Hill, di sini.
Menurut Obama, AS berdepan dengan kuasa-kuasa ekonomi baru seperti China dan India yang kini amat kompetitif.
Namun tambahnya, rakyat AS tidak boleh berputus asa kerana negara berkenaan masih memiliki ekonomi yang paling makmur di seluruh dunia.
"Ya, dunia sudah berubah. Persaingan untuk mendapatkan pekerjaan adalah satu realiti. Namun, keadaan ini tidak sepatutnya membuatkan kita kecewa. Sebaliknya, Ia adalah satu cabaran buat kita," ujarnya.
Pada masa yang sama, Obama mahu Kongres AS bertindak segera untuk meluluskan perjanjian perdagangan bebas dengan Korea Selatan tetapi beliau menolak desakan supaya tarikh akhir ditetapkan untuk perjanjian serupa dengan Colombia dan Panama.
Kata Obama, perjanjian perdagangan bebas dengan Korea Selatan, tanpa diduga, menerima sokongan padu daripada parti Demokrat pimpinannya dan parti Republikan yang menjadi pembangkang selain golongan peniaga serta pekerja.
"Justeru, saya meminta Kongres meluluskan perjanjian tersebut dengan seberapa segera," kata Obama dalam ucapan tahunan beliau kepada para anggota Kongres.
Bagaimanapun, Obama yang meramalkan perjanjian perdagangan dengan Korea Selatan akan membuka 70,000 peluang pekerjaan baru di AS, memberitahu, beliau hanya akan menyokong perjanjian yang tidak merugikan pekerja AS selain berupaya membuka peluang pekerjaan baru di negara itu.
"Itulah apa yang kita lakukan dengan Korea Selatan, dan perkara serupa menjadi matlamat dalam perjanjian perdagangan dengan Panama dan Colombia, di samping rundingan perdagangan di rantau Asia Pasifik serta global," jelasnya.
Menyentuh mengenai politik, Obama kelmarin menggesa supaya Korea Utara melupakan cita-cita untuk membina senjata nuklear.
Beliau kemudian memuji tekanan antarabangsa ke atas Iran berhubung program nuklear negara itu.
"Mengenai Semenanjung Korea, kita berdiri teguh di belakang sekutu kita, Korea Selatan dan menegaskan kepada Korea Utara supaya melaksanakan komitmennya untuk meninggalkan senjata nuklear," kata Obama.
Tentang Iran pula, Obama memberitahu. "Ekoran tekanan diplomatik supaya Iran melaksanakan obligasinya, pemerintah Iran kini berdepan dengan sekatan-sekatan yang lebih ketat dan sukar berbanding masa lalu.,"
Korea Utara, yang telah melakukan dua ujian bom nuklear, membedil kawasan awam di pulau Yeonpeong, Korea Selatan pada tahun lalu.
Tindakan tersebut menyebabkan ketegangan di semenanjung berkenaan memuncak.
AS dan sekutu-sekutunya di Eropah telah mengetuai usaha bagi mengetatkan sekatan ke atas Iran berhubung program nuklear negara itu.
Iran telah berulang kali menyatakan, program nuklearnya untuk tujuan keamanan tetapi Barat mengesyaki negara tersebut mahu membina senjata nuklear.
- AFP



DUNIA


Suami dapatkan perlindungan polis kerana isteri kuat seks

BERLIN, Jerman - Seorang lelaki Turki yang menetap di Jerman mendapatkan perlindungan polis kerana isterinya yang kerap meminta melakukan hubungan seks, kata polis semalam.
Menurut polis, lelaki itu datang ke sebuah balai polis di barat daya Jerman pada Selasa lalu.
Lelaki itu berkata, dia telah tidur selama empat tahun di sofa untuk mengelak daripada tuntutan daripada isteri yang mahu melakukan seks.
Isterinya itu telah dikahwini selama 18 tahun.
Dia mempunyai dua orang anak hasil daripada perkahwinannya itu.
"Sekarang, dia bercadang untuk bercerai dengan isterinya itu dan keluar dari rumah dengan harapan dia pergi ke tempat kerja dalam keadaan yang cergas sepenuhnya.
"Ketika itu, tindakannya mahu keluar dari rumah mustahil dilakukan kerana isterinya sering datang ke ruang tamu meminta dia melaksanakan tugas perkahwinan (seks) sehingga membuatkan dia meminta pertolongan polis untuk mendapatkan tidur pada waktu malam," menurut polis. - AFP



DUNIA


Hilton, Lohan ditawar RM3.05 juta


PARIS HILTON


NEW YORK - Dua pelakon Hollywood yang sering menimbulkan kontroversi, Paris Hilton dan Lindsay Lohan ditawarkan AS$1 juta (RM3.05 juta) untuk bertarung dalam satu perlawanan tinju, lapor sebuah akhbar kelmarin.
Menurut seorang promoter perlawanan tinju. Damon Feldman, kesemua hasil daripada perlawanan itu nanti akan disalurkan untuk pertubuhan kebajikan antidadah dan arak.
Sebelum ini, Feldman menganjurkan satu perlawanan tinju untuk ayah Lohan, Michael, sambil menyatakan perlawanan tinju itu nanti lebih untuk keseronokan serta berniat baik.
Katanya, Hilton dan Lohan akan menggunakan sarung tangan tinju yang bersaiz besar selain mendedahkan kedua-dua selebriti itu pernah mempelajari sukan tinju sebelum ini.
"Michael boleh membantu melatih Lindsay kerana dia tidak pernah ditewaskan dalam Tinju Selebriti dan kami memanggilnya pertarungan gadis bermasalah Hollywood," katanya.
Lohan dan Hilton sering menjadi perhatian kerana kesilapan yang mereka lakukan sehingga dihukum penjara. - Agensi



DUNIA


Raja kasino selesai perbalahan keluarga


Raja Kasino, Stanley Ho (tengah) memberikan kenyataan dalam satu siaran televisyen secara langsung di rumahnya di Hong Kong semalam.


HONG KONG - Raja Kasino, Stanley Ho yang mempunyai 17 orang anak membuat pengumuman secara langsung di televsiyen bagi memberitahu bahawa beliau telah menyelesaikan perbalahan dengan anggota-anggota keluarganya berhubung pembahagian harta.
Perkembangan terbaru itu berlaku selepas Ho berusia 89 tahun menarik balik dakwaan yang dibuatnya kelmarin bahawa anggota-anggota keluarganya bersikap seperti penyamun kerana membahagi-bahagikan syarikat perjudian miliknya, SJM Holding.
"Sepanjang konflik keluarga ini berlaku, saya berasa sedih, begitu juga dengan keluarga saya," kata raja kasino itu yang duduk di sebuah kerusi roda semasa muncul di stesen televisyen Hong Kong, TVB.
"Saya sayangkan keluarga saya. Kami tidak pernah saman menyaman... konflik ini telah diselesaikan," jelasnya.
Ho dianggarkan memiliki aset AS$3 bilion (RM9.15 bilion).
Kelmarin, Ho melalui peguamnya, Gordon Oldham berkata, saudara-mara dari isteri kedua dan ketiga telah melakukan penyalahgunaan firma kasino miliknya.
Namun, saudara-mara isteri kedua dan ketiga itu mengeluarkan beberapa kenyataan dengan mendakwa taikun itu yang kini sakit pernah meluluskan pembahagian harta.
Menurut peguam Ho itu, taikun itu hanya berkahwin secara sah dengan isteri pertamanya, Clementina yang meninggal dunia pada 2004 manakala isterinya yang lain hanya wanita simpanan.
Ekoran itu, Ho semalam berkata dalam siaran secara langsung itu bahawa: "Keluarga saya dan saya berasa amat gembira. Saya tidak berhasrat untuk melakukan sebarang perubahan."
Ho sebelum ini popular kerana sikapnya yang kaki perempuan.
Beliau memperoleh kekayaan yang banyak selepas diberikan hak monopoli untuk membuka kasino di Macau dari tahun 1960-an hingga 2002.
Namun, selepas pulau Macau dikembalikan kepada China pada 1999, pentadbiran tempatan menarik balik monopoli tersebut dengan memberikan lesen kasino kepada syarikat-syarikat tempatan dan luar negara.
Beberapa laporan menyatakan dia jatuh di rumah dan mengalami kecederaan di kepala sekali gus mencetuskan persoalan mengenai empayar perniagaannya yang meliputi 17 kasino, hotel dan sejumlah hartanah komersial serta kepentingan perniagaan. - AFP



DUNIA


Toyota tarik balik 1.7 juta kenderaan


SEORANG pelanggan melihat kereta Isis di sebuah bilik pameran di Tokyo, Jepun semalam.



TOKYO - Pembuat kereta terkemuka, Toyota menarik balik hampir 1.7 unit kenderaannya di seluruh dunia, sekali gus memburukkan lagi reputasinya di pasaran Amerika Syarikat (AS) yang sebelum ini berdepan dengan masalah sama.
Menurut Toyota, tiada kemalangan disyaki berlaku berkaitan penarikan terbaru itu.
Namun, ia menerima 77 aduan di luar negara dengan 75 dari Amerika Utara dan lebih 140 aduan lagi di Jepun.
Salah satu masalah yang diumumkan semalam adalah pemasangan tidak kemas satu alat pengesan yang berperanan mengukur tekanan bahan api.
Ia boleh menyebabkan alat pengesan itu menjadi longgar akibat getaran enjin dan mengakibatkan kebocoran minyak.
Masalah itu melibatkan 280,000 unit kereta Lexus di Amerika Utara dan Eropah.
Ia turut meliputi model Lexus GS300/350 keluaran tahun 2006 dan 2007, model Lexus IS250 (tahun 2006 hingga 2009) serta Lexus IS350 (tahun 2006 hingga awal 2008) yang dijual di AS.
Masalah sama juga melanda model Crown dan Marx X yang dijual di Jepun.
Masalah kedua melibatkan 141,000 unit model sedan Avensis dan model station wagon yang dijual di Eropah dan New Zealand.
Ia disebabkan oleh masalah pada paip bahan api yang boleh menyebabkan berlakunya keretakan dan kebocoran.
Di Jepun, syarikat itu akan menarik 19 model seperti Noah, Voxy, Caldina dan Isis yang dikeluarkan di antara tahun 2000 dan 2009.
Selain itu, Toyota juga menarik balik 6,000 trak yang dihasilkan oleh Daihatsu Motor Co. dan dijual di bawah jenama Toyota di Jepun. Kenderaan tersebut mengalami masalah pada besi yang melekatkan tayar simpanan dengan bahagian bawah trak. Tayar itu boleh menjadi longgar dan jatuh ke tanah.
Pada lewat tahun 2009, masalah pedal minyak yang terlekat pada karpet lantai memaksa lebih 12 juta kenderaan yang kebanyakannya di pasaran Amerika Utara ditarik semula. - Agensi



DUNIA


Guru ditangkap lakukan seks dengan pelajar


COURTNEY BOWLES


LOVELAND, Amerika Syarikat (AS) - Seorang guru, Courtney Bowles, 31, ditangkap pada minggu lepas kerana dia mengaku melakukan hubungan seks dengan seorang pelajar sekolah tinggi berumur 16 tahun di sebuah taman, lapor agensi berita 7NEWS kelmarin.
Seorang pegawai polis Sharon Hopkins yang sedang meronda di Taman Tasik North pada Jumaat malam mendekati kereta Bowles di sebuah tempat letak kereta,
"Semasa saya menghampiri kereta itu, saya melihat seorang lelaki dan wanita berbogel di bahagian belakang kereta.
"Wanita yang berada di atas lelaki itu terus bangun apabila melihat lampu suluh yang dinyalakan ke arahnya dalam kereta itu," katanya.
Selepas berpakaian, Bowles mengaku telah melakukan seks.
Bowles diarahkan oleh mahkamah untuk tidak menghampiri sesiapa sahaja yang berumur di bawah 18 tahun termasuk dua anaknya selain tidak boleh berada hampir di sekolahnya serta menghubungi remaja lelaki itu.
Guru itu dibebaskan dengan ikat jamin AS$50,000 (RM152,544) dan akan dihadapkan ke mahkamah pada minggu depan. - Agensi


DUNIA


Menang kereta kerana tatu di kemaluan


RAUT wajah Andreas Muller yang menunjukkan dia mengalami kesakitan akibat tatu di kemaluannya.


BERLIN - Seorang pemuda Jerman berusia 39 tahun, Andreas Muller akan memperoleh sebuah kereta Mini Cooper kerana membuat tatu perkataan mini pada kemaluannya, lapor sebuah akhbar semalam.
Dia membuat keputusan untuk membuat tatu yang menyakitkan di bahagian kemaluan bagi menyertai pertandingan anjuran sebuah stesen radio baru-baru ini.
Perbuatan Muller itu menyebabkan dia menduduki carta teratas dalam senarai tatu paling pelik.
Menurut salah seorang jurucakap penganjur, terdapat banyak aksi tatu pelik yang dikemukakan oleh pendengar.
Namun, Muller memenangi pertandingan selepas para pendengar mendengar jeritannya kerana sakit semasa tatu perkataan mini itu dibuat.
Muller mendakwa kesakitan itu berbaloi kerana dia akan duduk di dalam kereta Mini Cooper yang bakal dimenanginya. - Agensi

No comments:

Post a Comment