Sunday, October 31, 2010

BERTUDUNG BAIK DAN WAJIB...TAPI BENTUK BADAN JUGA AURAT PERLU DIJAGA...DAN HARAM BERSOLEK@TABARUJ DI DEPAN LELAKI BUKAN MUHRAM...TAK BERTUDUNG MEMANGLAH HARAM

Amalan berpantang

Oleh NORAINON OTHMAN, MOHD AZAM SHAH YAACOB dan HIDAYATUL AKMAL AHMAD

HIDUP BARU... Maizawati menunggu kelahiran anak ketujuh.
HIDUP BARU... Maizawati menunggu kelahiran anak ketujuh.
KUALA LUMPUR: Kegebuan dan kemampuannya memiliki ramai anak mungkin dicemburui wanita lain, tapi semua itu tidak datang bergolek.
Sebaliknya, Maizawati Zainal, 35, yang namanya tersohor dek kontroversi dengan bekas suaminya, Akhil Hayy, mengamalkan enam petua bagi melengkapkan impiannya menjadi wanita ‘sempurna’ di mata lelaki.

Menurut Maizawati atau lebih mesra disapa Maiza, petua utama adalah berpantang selepas melahirkan anak kerana percaya proses berkenaan dapat memulihkan tenaga dan memelihara kecantikan


“Saya cuma mengamalkan berpantang. Saya yakin dengan kebaikan amalan tradisional itu selepas mendengarnya daripada ibu saudara. Proses berpantang membuang darah kotor dan wanita yang melahirkan anak beruntung kerana susah hendak diserang penyakit kronik

“Ketika berpantang, saya memakan makanan yang boleh memanaskan badan dan makan jamu serbuk kerana percaya kesan pemulihan lepas bersalin lebih cepat. Sepanjang berpantang, saya banyakkan minum air akar kayu walaupun ia pahit. Saya berpantang selama setahun tidak minum ais dan minuman berkarbonat,” katanya.

Dia yang kini menjalankan perniagaan Madu Herba Maiza — produk kesihatan dengan campuran habbatussauda — turut memasukkan madu sebagai amalan pemakanan harian.

“Saya turut amalkan meminum madu setiap pagi dan malam bagi membantu meningkatkan antibodi tubuh dan awet muda,” katanya yang berminat menceburi bidang lakonan jika tiada aral.

Model sambilan itu memaklumkan, dia dinasihatkan doktor supaya banyak berehat dan mengurangkan aktiviti harian bagi menjaga kehamilan disebabkan terlalu aktif dan banyak berdiri.

“Selepas disahkan hamil dan berlaku pendarahan, saya perlu mengurangkan aktiviti harian dan banyak berehat seperti dinasihatkan doktor. Alhamdulillah saya tidak mabuk, cuma berlaku pendarahan kerana terlalu aktif. Selepas ujian imbasan dilakukan, bayi dalam rahim aktif,” katanya.

Ternyata Maiza yang kini meniti hari bahagia bersama suami baru, Mohd Yassin Ben @ Abd Rahim, 23, bertuah kerana tidak perlu menunggu lama selepas akad nikah, sebaliknya ‘bunting pelamin’ dan dijangka menyambut kelahiran anak terbaru, Mei depan.

‘Kesuburannya’ yang bakal menimang cahaya mata ketujuh pada usia 35 tahun — sesuatu yang jarang dialami wanita moden hari ini — turut membuatkan ramai wanita di luar sana mengagumi dan tertanya-tanya rahsia awet mudanya.

“Tiada rahsia besar memiliki ramai anak. Tambahan pula, keluarga ibu mempunyai ramai adik beradik. Saya bersyukur kerana disahkan hamil dan menganggapnya sebagai rezeki Allah. Tidak sangka hamil dalam waktu terdekat ini kerana kami tidak merancang apa-apa,” katanya.

Menurutnya, dia mengesyaki dirinya hamil apabila lewat datang bulan sebelum melakukan ujian kehamilan di rumah.

Selepas ujian itu menunjukkan tanda positif, Maiza mendapatkan pengesahan doktor dan disahkan hamil dua bulan.

“Sebenarnya kalau difikirkan, saya takut hendak mengandung. Proses mengandung dan melahirkan anak masih segar di ingatan. Suami gembira dengan berita itu dan meminta saya banyak berehat. Dia mengambil berat makan minum serta melarang saya melakukan kerja berat,” katanya.

Maiza mempunyai empat cahaya mata hasil perkahwinannya dengan Akhil Hayy iaitu Siti Nur Maisarah, 13; Mohd Syarif Idayatullah, 12; Mohd Syakir Idayatullah, 9, dan Mohd Syatiri Idayatullah, 3. Manakala dua lagi anak, Dania Sofea, 17, dan Danial Arif, 16, adalah hasil perkahwinan dengan bekas suami pertamanya.

Model sambilan itu sebelum ini dikenali berikutan kesnya ditinggalkan bekas suami, bercerai dan kemudian dicemuh kerana berpasangan dengan lelaki lebih muda 12 tahun daripadanya.

Biarpun perkahwinan barunya mengundang pelbagai persepsi, Maiza berkata, dia tidak bimbang perbezaan usia kerana yakin Mohd Yassin mampu menjadi suami dan ayah kepada anaknya serta menjadi pelindung keluarga.


>PETUA MAIZAWATI
1. Amalkan berpantang
2. Amalkan makan makanan panas
3. Makan jamu serbuk
4. Minum air akar kayu
5. Elakkan minum ais dan minuman berkarbonat selama setahun
6. Minum madu setiap pagi dan malam

SETERIKA BALAS SETERIKA JUGA...ITU HUKUM

Dua beradik ditekap seterika

Oleh SITI FATIMAH HASSAN

BERTANDA... Muhammad Al- Hakim (kanan) menunjukkan kesan parut pada lengan kiri adiknya Muhammad Fairuz yang diseterika oleh warden asrama di sebuah sekolah di Pasir Mas.
BERTANDA... Muhammad Al- Hakim (kanan) menunjukkan kesan parut pada lengan kiri adiknya Muhammad Fairuz yang diseterika oleh warden asrama di sebuah sekolah di Pasir Mas.
PASIR MAS: Dua beradik melecur pada anggota badan mereka selepas dipercayai ditekap menggunakan seterika oleh seorang warden asrama di sebuah sekolah, di sini, pada 12 Oktober lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.15 pagi, mangsa terbabit, Muhammad Al Hakim, 16, dan Muhammmad Fairuz Mat Nawi, 14, melecur teruk pada tapak kaki dan lengan kiri sebelum dirujuk ke Hospital Lati, di sini, untuk rawatan.

Kejadian itu dikatakan berlaku apabila warden berkenaan ke asrama menempatkan mangsa bersama pelajar lain untuk mengejutkan mereka bangun daripada tidur

Sebaik tiba di asrama itu, warden terbabit didakwa berada di sebelah katil mangsa sambil memegang seterika sebelum menekap pada anggota badan mereka

Menurut ibu mangsa, Siti Fatimah Mat Yusof, 52, dia dikejutkan dengan kejadian itu kira-kira jam 7 malam apabila rakan anaknya membawa pulang Muhammad Fairuz ke rumah mereka di Kampung Anak Keranji, di sini.

Katanya, walaupun sebelum itu Muhammad Al Hakim pulang ke rumah terlebih dulu, dia tidak dimaklumkan mengenai kejadian berkenaan.

“Saya terkejut mendapati keadaan anak saya yang melecur. Muhammad Fairuz melecur teruk pada lengan kiri manakala abangnya di tapak kaki.

“Saya tidak faham mengapa warden terbabit perlu berbuat demikian. Setahu saya seramai 11 pelajar, termasuk anak saya di asrama berkenaan turut ditekap dengan seterika,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Siti Fatimah berkata, berdasarkan apa diceritakan anaknya, warden terbabit tidak mengejutkan pelajar dengan cara sepatutnya, sebaliknya terus menekap seterika pada anggota badan mereka.

Katanya, sebelum ini juga dia mendapat tahu mengenai sikap buruk warden berkenaan yang turut menggunakan alatan lain seperti penyapu dan air sabun untuk mengejutkan pelajar daripada tidur.

“Sebelum ini memang saya tahu ada berlaku tetapi tiada laporan dibuat. Kali ini dianggap melampau kerana sanggup menyebabkan cedera parah kepada pelajar.

“Saya turut mempersoalkan mengapa pihak sekolah berdiam diri dan tidak memaklumkan kejadian ini,” katanya.



Berikutan kejadian itu, kedua-dua mangsa membuat laporan di Balai Polis Pasir Mas untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Siti Fatimah berkata, dia pernah berbincang dengan pihak sekolah tetapi diarah menarik balik laporan yang dibuat mengenai kes berkenaan.

Katanya, dia kini bercadang mengambil tindakan undang-undang bagi pihak anaknya yang kini mengalami trauma.

“Anak saya tidak mahu bercakap kerana trauma. Saya tidak puas hati dengan perkara ini dan bercadang mengambil tindakan undang-undang,” katanya



Tak mahu terikat

Oleh ISMA ISMAIL dan ASMIZAN MOHD SAMIRAN

TIDAK LARAT... Rozita tumpu perhatian kepada anak dan perniagaan.
TIDAK LARAT... Rozita tumpu perhatian kepada anak dan perniagaan.
KUALA LUMPUR: Aktres jelita, Rozita Che Wan mengakui tidak terdesak untuk berkahwin, sebaliknya selesa hidup bersendirian kerana lebih mudah membuat sebarang keputusan tanpa terikat kepada sesiapa.
Tanpa mengiyakan atau menidakkan, pelakon berkenaan enggan mengulas lanjut mengenai gosip hubungannya dengan seorang lelaki di Singapura yang dikenali hanya sebagai ‘Shah’ sudah berakhir.

“I prefer to be silent (saya rasa lebih baik berdiam diri) mengenai hal ini, biarlah apa orang nak cakap dan tanggapan terhadap saya

Yang saya boleh cakap, bukan semua orang boleh faham dengan kerja seperti saya ini sebagai orang seni,” katanya.


Menurutnya, biar masa menentukan segala-galanya dan dia tidak mahu memikirkannya kerana ingin memberi tumpuan untuk menamatkan penggambaran sebelum meninggalkan bidang seni.

Katanya, pengalaman pernah bergelar isteri satu ketika dulu mungkin membuatkannya sedikit cerewet dalam memilih teman hidup selepas tujuh tahun bergelar ibu tunggal.

“Saya dengan dia (Shah) masih berkawan dan berhubungan tetapi saya kini sibuk dengan tugas, mengenai fasa seterusnya dalam hubungan kami ini saya tidak mahu komen apa-apa,” katanya.

Bagi Rozita, dia tidak mahu dalam sesuatu hubungan itu ada kongkongan dan sifat cemburu, jika tidak tentu hubungan itu tidak boleh berjaya.

Bercerita perkenalannya dengan Shah, ibu kepada Ammar Effendy, 14, dan Aniq Ezzra, 12, itu berkata, dia akrab dengan lelaki yang bekerja dalam bidang perbankan di Kota Singa itu kira-kira tujuh bulan lalu dan ia adalah cinta pertamanya selepas berpisah dengan suami.

Menurutnya, sebelum itu mereka pernah ‘berkawan’ selepas bergelar ibu tunggal tetapi hubungan terbabit tidak lama sebelum bertaut kembali pada tahun ini selepas bertemu semula tahun ini.

Mengenai laporan media dia tidak jadi kahwin pada 2011, kakak kepada seorang lagi pelakon dikenali ramai, Ayu Raudhah, itu berkata berita mengenai perkahwinannya hingga mengaitkan persaraannya daripada bidang seni kerana mahu menamatkan zaman jandanya adalah spekulasi orang.

Menurutnya, dia tidak pernah mencanang berkahwin, tetapi mungkin kerana ada menyatakan sedang mengenali seorang lelaki menyebabkan ada pihak sengaja membangkitkan isu kahwin itu.

“Sekali lagi ingin saya jelaskan, pengunduran saya daripada bidang seni tiada kaitan untuk berumah tangga, sebaliknya ia semata-mata kerana saya terlalu penat dan mahu menumpukan perhatian kepada anak serta perniagaan.

“Saya memang sudah tidak larat dan sekarang pun hari-hari saya bekerja dari siang hingga malam dan ada juga waktu hingga ke awal pagi keesokannya.

“Cukuplah saya mahu satu kehidupan tenang dan tidak terkejar-kejar lagi,” katanya yang akan menamatkan penggambaran filem terakhirnya pada 17 Januari tahun depan

No comments:

Post a Comment