Friday, July 16, 2010

SYUKURLAH PADA ALLAH KERANA MUKA KITA CANTIK ATAU HESEM...JAGALAH SUPAYA TAK DIBAKAR DALAM NERAKA...ALLAH BOLEH MUSNAHKAN MUKA KITA DENGAN SEKELIP MATA...JANGANLAH BONGKAK DISEBAKAN CANTIK ATAU HESEM..TAK TAKWA...APE GUNA...

Wajah baru Chrissy



2010/07/17
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
OREGON: Seorang ibu yang kehilangan wajah akibat ditembak senapang patah ketika berusia 16 tahun, diberikan ‘wajah baru’ tiruan, semalam.
pix_middle
MENGAGUMKAN...wajah tiruan yang mengambil masa bertahun-tahun untuk disiapkan.
MENGAGUMKAN...wajah tiruan yang mengambil masa bertahun-tahun untuk disiapkan.
Sebelum ini, Chrissy Steltz, 27, tidak pernah membenarkan anaknya melihat wajahnya yang sentiasa disembunyikan di sebalik topeng hitam.
Bagaimanapun, hasil usaha sepasukan doktor yang menghabiskan masa bertahun-tahun membuat penyelidikan secara percuma, wajah tiruan itu berjaya dihasilkan dan sesuai diletakkan pada muka Chrissy.

Uniknya, wajah tiruan itu boleh dipasang atau dibuka mengikut keperluan.

Pakar merujuk kepada gambar Chrissy ketika sebelum insiden itu berlaku untuk mereka bentuk wajah tiruan itu.

Apabila diberikan wajah gantian itu, Chrissy turut menunjukkan pembaharuan itu kepada ahli keluarganya yang berkumpul di pejabat doktor pakar di Eugene, Oregon.

Pada Mac 1999, Chrissy - dari Milwaukie - hilang mata, hidung dan sebahagian besar tengkoraknya apabila rakannya yang mabuk bermain senapang patah yang dicuri.

Ketika berada di bawah pengaruh alkohol, remaja terbabit menarik picu senjata api itu secara tidak sengaja ketika larasnya ditujukan ke mula Chrissy.

Kata Chrissy, dia memang menasihati rakannya supaya jangan bermain senapang patah itu tetapi mereka berkeras dan mendakwa ia tidak berisi peluru.

Akibat tembakan itu, Chrissy koma dan dirawat di hospital selama enam minggu.

Apabila sedar semula, Chrissy tidak tahu apa berlaku ke atasnya tetapi amat kecewa apabila dimaklumkan, dia tidak mampu melihat atau menghidu lagi selepas itu.

Pakar bedah yang merawat Chrissy, Dr Eric Dierks, berkata amat mengagumkan apabila wanita itu masih selamat walaupun mengalami kecederaan parah.

Sehingga kini, masih ada serpihan peluru tertanam di otak Chrissy dan tidak selamat untuk dibedah.

Dia bertemu teman lelakinya di sekolah khas untuk pelajar buta dan mereka tinggal bersama sehinggalah melahirkan anak lelaki pada 23 Julai tahun lalu. - AgensL

No comments:

Post a Comment